ert67

„Dwóch zawsze ich jest. Mistrz i jego uczeń”. Podsumowanie VI. edycji kursu Akademia Tutoringu

Dwóch zawsze ich jest. Nie mniej, nie więcej. Mistrz i jego uczeń

Yoda, Mroczne widmo

Wrześniowo-październikowa edycja Akademii Tutoringu zaliczona na szóstkę. Nie zwalniamy tempa i już w maju 2026 roku zapraszamy na siódmą edycją kursu.

Kluczowym kierunkiem działań Akademii Tutoringu jest wsparcie kadry naukowo-dydaktycznej oraz wszystkich zainteresowanych jednostek w takich obszarach jak dydaktyka, pedagogika, psychologia, komunikacja, zarządzanie czy wybrane aspekty prawa w tutoringu.

092w4
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Naszym celem jest tworzenie przestrzeni do rozwoju kompetencji, refleksji i wymiany doświadczeń.

Dodajemy do tego solidną porcję inspiracji. Najlepsze rozwiązania rodzą się z inspiracji, a nie z gotowych schematów.

wet67
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

wetby6
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Zainteresowanie ideą tutoringu systematycznie rośnie. W szóstej edycji Akademii gościliśmy nie tylko pracowników naszej Uczelni, ale również przedstawicieli innych uniwersytetów w Polsce.

Zespół Tutorek i Tutorów z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Politechniki Wrocławskiej oraz Wydziałów: Neofilologii, Biotechnologii i Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego otrzymał praktyczne narzędzia do wykorzystania w pracy z tutorantami oraz pomysły i inspiracje do dalszych zajęć, projektów i planów.

wtr67
Fot. Tomasz Górski

we67io
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

wrtyzx
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Każda edycja kursu jest niepowtarzalna – aktualizujemy treści, wprowadzamy nowe pomysły, zapraszamy inspirujących tutorów i podejmujemy świeże tematy. Nie oferujemy „podręcznikowego” wariantu tutoringu – zamiast tego proponujemy strukturę, narzędzia i modele, które uczestnicy mogą rozwijać, przebudowywać i dostosowywać do własnych potrzeb oraz kontekstu instytucjonalnego.

Akademia Tutoringu łączy teorię z praktyką, a podczas warsztatów i analizy przypadków uczestnicy kursu korzystają z doświadczeń tutorów i wykładowców.

Tutoring to sztuka zadawania pytań. Dobry tutor nie daje gotowych odpowiedzi – daje podopiecznemu mapę, latarkę i odrobinę odwagi.

Taki pakiet startowy oferujemy w Akademii Tutoringu już w maju. Zapraszamy do zapisów.

Dziękujemy wszystkim Uczestnikom za zaangażowanie, otwartość i współtworzenie tej wyjątkowej edycji AT.

Już dziś zapraszamy do kolejnych spotkań i współpracy!

wtry67
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Tematy prac nt. tutoringu w Akademii Tutoringu wrzesień-październik 2025


Milena Bieniek oraz Agnieszka Karman, UMCS w Lublinie: Projekt wprowadzenia tutoringu akademickiego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej (UMCS) w Lublinie.

Małgorzata Cudna, UMCS w Lublinie : Tutoring a indywidualizacja nauczania.

Mateusz Hałka, UMCS w Lublinie: Metody tutoringu w nauczaniu akademickim.

Małgorzata Heidor-Czarna, UWr: Jak być autorytetem naukowym dla swoich podopiecznych w czasach, gdy nauka i wiedza tracą znaczenie.

Małgorzata Kostyszak, PWr: Tutoring na Wydziale Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej.

Paweł Lipkowski, PWr: Być tutorem – droga rozwoju i odkrywania siebie?

Maciej Pichlak, UWr: „Tolerancja” jako wprowadzenie  do tutoringu.

Aleksander Wiater, UWr: Tutoring akademicki jako przestrzeń rozwoju myślenia kreatywnego.

Szymon Żeberski, PWr: Tutoring a matematyka.

Pracując na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie stosunkowo często spotykam się ze studentami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (…). Zaoferowanie im zajęć w formie tutorialu stanowiłoby odpowiedź na potrzeby tych osób oraz umożliwiłoby im szeroko pojęty rozwój. Autentyczność (filozofia), kompetencje emocjonalno-społeczne oraz angażujące metody edukacyjne będą od teraz integralną częścią mojego warsztatu pracy jako nauczyciela akademickiego i przyszłego tutora. (Dr Małgorzata Cudna[2025], Katedra Nauczania Matematyki i Informatyki, UMCS w Lublinie)

W obliczu transformacji związanej z gospodarką 4.0, rozwojem sztucznej inteligencji oraz ogromnymi przekształceniami w produkcji i organizacji pracy, istnieje pilna potrzeba wprowadzenia zmian systemowych w szkolnictwie wyższym. (…)  Analizując przypadek projektu „Mistrzowie dydaktyki”, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) zaproponowało definicję tutoringu jako zorganizowanej, zindywidualizowanej pracy. (…) Tutoring akademicki jest istotną formą nauczania, przydatną zwłaszcza w nowoczesnym podejściu do dydaktyki. (Dr Mateusz Hałka [2025], Wydział Ekonomiczny, UMCS w Lublinie)

Jesteśmy „produktem” naszych nauczycieli, opiekunów i mentorów. Nie byłoby Platona bez Sokratesa. Nie byłoby Arystotelesa bez Platona. Nie byłoby Marka Aureliusza bez Rusticusa i Epikteta. Bycie mentorem, tutorem czy nauczycielem to wskazanie nowej drogi, wiedzy i rozwiązań swym podopiecznym, o których istnieniu nawet nie wiedzieli. To pomoc w dostrzeganiu wielu możliwości, których bez nas by nie dostrzegli. (Dr hab. Małgorzata Heidorn-Czarna [2025], Zakład Biologii Molekularnej Komórki,Wydział Biotechnologii, UWr)

wtry7
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz
wrt5
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Korzyści z tutoringu obejmują
– rozwój motywacji, umiejętności komunikacyjnych, samoświadomości studentów, zapobieganie przedwczesnemu zakończeniu studiów,
– doskonalenie dydaktyki, zwiększenie atrakcyjności oferty dydaktycznej uczelni,
– budowanie potencjału naukowego dla Wydziału Ekonomicznego UMCS poprzez doskonalenie umiejętności pracy naukowej u obiecujących studentów.
Analiza potrzeb
Program pilotażowy tutoringu pozwoli przetestować w praktyce skuteczność tej formy pracy dydaktycznej, ocenić jej wpływ na motywację i zaangażowanie studentów oraz zebrać doświadczenia niezbędne do ewentualnego rozszerzenia programu tutoringu w kolejnych latach.
(Dr hab. Milena Bieniek, dr hab. Agnieszka Karman [2025], Katedra Zarządzania Łańcuchem Dostaw, UMCS w Lublinie)

Uczestnictwo w VI edycji kursu Akademia Tutoringu organizowanym przez Uniwersytet Wrocławski było dla mnie wspaniałą inwestycją w siebie, a zarazem ogromną przyjemnością i szansą rozwojową. Tematyka wszystkich zajęć, a przede wszystkim ich warsztatowo-dyskusyjny charakter dały mi możliwość uporządkowania swojej wiedzy i nabycia praktycznych umiejętności. Decyzje i zachowania, które podejmowałam do tej pory dość intuicyjnie, zyskały merytoryczne uzasadnienie, dzięki czemu zyskałam większą pewność siebie i chęć do dalszego działania. Zdobyłam także wiele nowych umiejętności i pomysłów na realizacje konkretnych aktywności tutoringowych. Był to wspaniały czas również pod względem towarzyskim. Poznanie Dydaktyków reprezentujących zupełnie różne kierunki i Uczelnie, a jednocześnie o tak podobnych zainteresowaniach, stanowiło bezcenne doświadczenie rozwojowe. (Dr inż. Małgorzata Kostyszak [2025], Wydział Podstawowych Problemów Techniki, Katedra Inżynierii Biomedycznej, Politechnika Wrocławska)

Kiedy dołączyłem do Akademii Tutoringu Uniwersytetu Wrocławskiego, kierowała mną ciekawość. Chciałem zrozumieć, czym właściwie ów tutoring jest, jak wygląda w praktyce i czy rzeczywiście ma możliwość zmieniania relacji edukacyjnych. Wiedziałem, że jest to metoda stawiająca na indywidualny rozwój ucznia, ale nie spodziewałem się, jak bardzo może ona wpłynąć na samego tutora – na sposób, w jaki myśli, słucha i zadaje pytania. Z początku traktowałem tutoring jako eksperyment dydaktyczny. Przeczuwam jednak, że może stać się czymś o wiele głębszym – przestrzenią, w której spotykają się dwie osoby, by wspólnie odkrywać, czym jest wiedza i rozwój. W moim przekonaniu to nie jest relacja hierarchiczna, lecz dialogiczna. (…) (Dr Paweł Lipkowski [2025], Wydział Chemiczny,  Katedra Chemii Fizycznej i Kwantowej, Politechnika Wrocławska)

wert
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Czego młody człowiek, który przychodzi do nas jako podopieczny, pragnie i szuka? Że czegoś „więcej”, to pewne – inaczej by go tu nie było. Czasem zresztą on sam doskonale zna swoje cele, a nam pozostaje tylko umieć go dobrze usłyszeć. Czasami jednak może nie mieć co do tego jasności – nasza rola wówczas to pomóc jemu czy jej odkryć i nazwać własne pragnienia i cel tych poszukiwań. (Dr hab., prof. UWr Maciej Pichlak [2025], Katedra Teorii i Filozofii Prawa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr)

 
W pracy akademickiej od lat towarzyszy mi przekonanie, że nauczanie matematyki – mimo swej pozornej ścisłości – jest w istocie procesem głęboko humanistycznym. Spotkanie nauczyciela i studenta to nie tylko przekazywanie formalnych treści, lecz także dialog o sposobach rozumienia świata, o granicach poznania i o sensie dociekań naukowych. Właśnie w tej przestrzeni, pomiędzy precyzją logicznej analizy a otwartością na indywidualne doświadczenie poznawcze, dostrzegam szczególne miejsce dla tutoringu. Udział w „Akademii Tutoringu” organizowanej przez Uniwersytet Wrocławski stał się dla mnie impulsem do refleksji nad tym, jak mogę bardziej świadomie towarzyszyć studentom i doktorantom w ich rozwoju naukowym i osobistym. Na co dzień, prowadząc zajęcia i promując prace magisterskie oraz doktorskie na Politechnice Wrocławskiej, obserwuję, jak różnorodne są motywacje i style uczenia się młodych badaczy. Zauważam też, że nawet w dziedzinach ścisłych – takich jak teoria mnogości, topologia czy logika – kluczowe dla rozwoju naukowego okazują się nie tylko zdolności analityczne, lecz także samodzielność, refleksyjność i odwaga w formułowaniu własnych pytań. (Dr hab. Szymon Żeberski [2025], Prodziekan ds. Nauczania, Wydział Matematyki, Katedra Matematyki, Politechnika Wrocławska)

wert6
Fot. Patrycja Paula Gas-Janczukowicz

Tutor-ent (zob. stud-ent) to student aktywnie rozwijający swoje kompetencje we współpracy z tutorem, wykorzystując jego wsparcie do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności praktycznych. Stąd tak istotną rolę odgrywa postawa mistrza, który powinien dostarczać odpowiednich bodźców, motywować, dostosowywać poruszane zagadnienia do zainteresowań i możliwości poznawczych podopiecznego, osłabiać bariery, budować wzajemny szacunek i zrozumienie, umiejętnie operować krytyką tak, by tworzyć odpowiedni klimat służący aktywizowaniu działań podopiecznego. (Dr Aleksander Wiater [2025], Zakład Językoznawstwa Francuskiego, Wydział Neofilologii UWr)

„Toleracja” jako wprowadzenie do tutoringu – dr hab., prof. UWr Maciej Pichlak – Katedra Teorii i Filozofii Prawa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii

Podążając za mistrzem Yodą z Imperium kontratakuje: „Rób albo nie rób. Nie ma próbowania”.

(Dr Małgorzata Cudna[2025], Katedra Nauczania Matematyki i Informatyki, UMCS w Lublinie)

Tekst i opracowanie: Monika Piechota

Dodane przez: M.P.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego