
Jak pracować z Igrekami i Zetkami? AKADEMIA TUTORINGU UWr
Tutoring to nieuchronna przyszłość
prof. dr hab. inż. Marcin Kadej, tutor i mentor, UWr
CYKL POKOLENIOWY
Pokolenie X (osoby urodzone w latach 1965–1979):
– ciągle zachowują lojalność wobec pracodawcy,
– ale stawiają też na rozwój,
– cenią niezależność
– i bardzo pilnują work–life balance;
– lubią kontakty międzyludzkie i preferują raczej tradycyjną formę niż komunikację przy użyciu nowych technologii (…)

Pokolenie Z (osoby ur. po 1995):
– boom technologiczny jest wydarzeniem, które kształtuje odrębność tej generacji,
– kreatywni i otwarci na nowe rozwiązania;
– cenią niezależność i swobodę,
– naczelne wartości to: realizacja siebie i swoich pasji
Źródło: Katarzyna Lawera ( 6 lipca 2022) Jak pracować z pokoleniem ”Z”
Pokolenie Y (osoby urodzone w latach 1981–1995, nazywane czasem milenialsami):
– nie przywiązują się do miejsca – nie mają problemu ze zmianą miejsca zatrudnienia i zamieszkania,
– brak przywiązania do autorytetów,
– wielozadaniowość
– i spore oczekiwania
– cenią sobie dobrą atmosferę w zespole, płaską strukturę organizacyjną i partnerskie relacje z pracodawcą (…)
Kilka dni temu (10.12.2024) pojawił się w przestrzeni medialnej tekst (Autorka/Autor:jdw//az) w Euronews, tvn24.pl zatytułowany:
Zatrudnili pracowników z pokolenia Z i szybko zwolnili. Trzy główne powody
Wyniki sondażu przeprowadzonego przez międzynarodową platformę specjalizującą się w doradztwie edukacyjno-zawodowym, Intelligent, wśród menedżerów zaangażowanych w procesy rekrutacyjne wskazują, że aż 6 na 10 firm przyznaje, że zwolniło młodych ludzi zatrudnionych świeżo po studiach.
WYZWANIA
W sondażu wzięło udział 966 doświadczonych liderów biznesu, zaangażowanych w proces rekrutacji w swojej firmie. Czego w ocenie ankietowanych najczęściej brakowało pracownikom z pokolenia Z:
– brak motywacji i inicjatywy,
– brak profesjonalizmu,
– słabe umiejętności organizacyjne,
– trudności w komunikacji,
– problemy z przyjmowaniem informacji zwrotnych na temat swojej pracy
CELE
Za odpowiednie przygotowanie do konkretnego miejsca pracy odpowiadać powinni nie tylko pracownicy, ale i pracodawcy. Oczekiwanie od pracodawców bardziej „proaktywnego podejścia”:
– wprowadzenie opieki mentorskiej w miejscu pracy,
– skupienie się na „potencjale, a nie na doświadczeniu,
– zbudowanie silnej etyki pracy, zdolności adaptowania do zmian, otwartości na informacje zwrotne.
ROZWIĄZANIE


Zajęcia „uszyte” na miarę tutora.
Otrzymaliśmy konkretne narzędzia i wskazówki do zastosowania w pracy tutorskiej.
Kreatywne warsztaty pozwalające otworzyć się na niestandardowe formy i metody prowadzenia zajęć.
Interesujące zajęcia pokazujące praktyczne i biznesowe aspekty tutoringu.
Zajęcia inspirujące i pokazujące nowe drogi i ciekawe spojrzenie na studenta i problemy, z jakimi może się mierzyć.
Zajęcia, które mają dodatkową wartość spajania grypy.
Cytaty pochodzą z anonimowych ankiet przeprowadzanych po każdej edycji Kursu AT.


TUTORING jest odpowiedzią Uniwersytetu Wrocławskiego na umasowienie edukacji.
Piotr P. Chruszczewski (Akademia Tutoringu)Akademia Tutoringu Uniwersytetu Wrocławskiego to doskonała okazja do tego, żeby poznać wspaniałych nauczycieli, trenerów, warsztatowców, którzy dzielą się swoimi pasjami.
Marcin Kadej (Akademia Tutoringu)W kontakcie personalnym łatwo o budowanie relacji na bazie emocji, a nie doświadczeń edukacyjnych. Potrzebny zatem jest żelazny kręgosłup etyczny, także w komunikacji.
Tomasz Piekot (Akademia Tutoringu)
Dlaczego TUTORING w UWr:
1) Tutoring to pożądany dziś przez młodych ludzi model relacji z nauczycielem, wykładowcą, trenerem.
„Pokolenie Y oraz Z to ludzie, którzy nie ulegają autorytetom, wynikającym z hierarchii. Jeśli chcesz być kimś ważnym dla nich, musisz na to zasłużyć swoją wiedzą i postawą”. (Lawera 2022)
2) Tutoring to relacja wzajemności: współpraca, wymiana pomysłów, motywacja, inspiracja, pomaga budować i porządkować relacje z innymi.
„Różnorodność dobrze zarządzana, może wnosić do zespołu niepowtarzalną wartość”. (Lawera 2022)
3) Tutoring jest metodą edukacji zindywidualizowanej i spersonalizowanej.
„Igreki i Zetki często zachowują się tak, jakby to świat miał się do nich dostosować. To ważne zadanie dla [tutorów – M.P.] i liderów, aby wyraźnie artykułować oczekiwania i stawiać granice”. (Lawera 2022)


Dlaczego AKADEMIA TUTORINGU
Naszym celem w Akademii Tutoringu jest:
🛟 dobrze zarządzać różnorodnością,
🛟 poznanie różnych perspektyw i punktów widzenia,
🛟 międzypokoleniowa wymiana wiedzy
🛟 umocnienie harmonii między pokoleniami
W AKADEMII TUTORINGU:
👍tworzymy przestrzeń do dialogu, wymiany doświadczeń i inspiracji – zapraszamy tutorów, mentorów, psychologów, trenerów, koordynatorów projektów, popularyzatorów nauki, pedagogów, wykładowców – czyli praktyków i pasjonatów z różnych dyscyplin i instytucji,
👍proponujemy zajęcia warsztatowe o wymiarze praktycznym, nowe umiejętności i przyjemność zdobywania wiedzy,
👍kładziemy nacisk na interdyscyplinarne podejście w rozwiązywaniu trudnych spraw i zachęcamy siebie i innych do wykraczania poza granice formalnej edukacji.
PRAGMATYKA TUTORINGU w AKADEMII TUTORINGU:
🏅 różnorodność skutkuje kreatywnymi rozwiązaniami, pozwala poszerzyć spektrum widzenia i dostrzegać więcej,
🏅zajęcia w AT mają charakter praktyczny i prowadzane są w formie warsztatów i konwersatoriów z zakresu komunikacji akademickiej, psychologii, prawa, zarządzania, filozofii,
🏅zespół tutorów AKADEMII TUTORINGU tworzą certyfikowani kreatywni tutorzy, trenerzy, mentorzy, psychologowie, językoznawcy, poligloci, badacze współczesnej kultury i wykładowcy akademiccy, którzy na co dzień wprowadzają teorię w praktykę.
💡 „Igreki i Zetki lubią widzieć sens i rozumieć cel, więc każda minuta poświęcona na tłumaczenie celu, powiązań i wzajemnych oddziaływań pozwala im na uzyskanie szerszego spojrzenia i uzyskanie zrozumienia”. (Lawera (2022)
AKADEMIA TUTORINGU w DZIAŁANIU:

Złoty Medal Chemii 2024 dla Jana Kachnowicza z Uniwersytetu Wrocławskiego
O relacji mistrz-uczeń, o pasji i inspiracji – Jan Kachnowicz (2024)
Tutorzy AKADEMII TUTORINGU oczami Studentów:
🕶 „Systematyczna praca sprawiła, że musiałem przyłożyć się do zajęć i stawić czoła trudnym pytaniom (…) Jestem świadomy, że tutoring magicznie nie rozwiązał wszystkich moich problemów, niemniej jednak, sprawił, że poczułem się bardziej pewny siebie”.
Natan – student III rok Socjologii, UWr
🕶 „Poleciłabym takie zajęcia każdemu, kto czuje, że
potrzebuje wsparcia na uczelni, inspiracji lub po prostu chce nauczyć się lepiej wykorzystywać swój potencjał”.
Edyta– student III rok Socjologii, UWr
Akademia Tutoringu w Uniwersytecie Wrocławskim to propozycja skierowana do wszystkich, którzy chcieliby podnieść swoje kompetencje zawodowe w obszarze szeroko rozumianej dydaktyki i uzyskać kwalifikacje tutorskie.