
Tajemniczy Shakespeare, czyli co skrywał największy dramaturg swoich czasów – wykłady z serii BEYOND LANGUAGE, 5.12.2024
Warsztaty z cyklu Beyond Language przygotowane przez Pana dra Tomasza Górskiego dla studentów Kolegium MSI – 5 grudnia 2024.

„Być albo nie być – oto jest pytanie” – tak monologizował Hamlet w scenie I aktu III i ten problem również omawialiśmy 6 grudnia z drem Tomaszem Górskim w celu zrozumienia znaczenia Szekspira dla historii literatury, kultury i teatru.
Po przeglądzie tekstów pisarza, diagnozie jego małżeństwa oraz badaniu powiązania między śmiercią Hamneta (syna poety) i powstaniem Hamleta, doszłam do wniosku, że jego postać może być nawet bardziej tajemnicza niż tworzone przez niego utwory. Anglista, Tomasz Górski, tłumaczył nam fenomen Szekspira z pasją właściwą tylko znawcy tematu i na przykładach znanych przez niewielu; nigdy nie wydane utwory literackie, jego bardzo bliskie relacje z W.H. i podarowanie żonie, w testamencie, łoża małżeńskiego, problemy oryginałów i rękopisów, to tylko niektóre z ciekawostek przekazanych nam przez zaproszonego Gościa. Ponadto, dr Górski zabrał nas w podróż do Danii w poszukiwaniu śladów obecności Szekspira oraz tytułowego księcia Elsynoru oraz przybliżył nam problem popularności spektaklów poety. Ciekawe okazało się to, że o ile kobiety nie występowały na scenie teatrów elżbietańskich, a role żeńskie odgrywali mężczyźni, to w XX wieku ta sytuacja się poniekąd odwróciła: Hamleta brawurowo zagrała Teresa Budzisz-Krzyżanowska, podobnie jak wcześniej tę rolę odtwarzały aktorki w Niemczech. Intrygujące jest również to, że obecnie dysponujemy 22 (co jest swoistym rekordem) pełnymi wydaniami Hamleta: najwcześniejszy przetłumaczono na polski prozą z niemieckiego, a także wieloma fragmentami, które przekładano pod koniec XVIII wieku z francuskiego.
Zaskakującym faktem była dla mnie informacja o rywalizacji teatrów o wystawienie sztuk autorstwa Szekspira. W ekstremalnych przypadkach, na przełomie XVI i XVII wieku, dochodziło nawet do podpalania wrogich gmachów teatralnych.
Na szczęście w dzisiejszych czasach szekspirowskie utwory są powszechnie dostępne i można je czytać, czytać i jeszcze raz czytać.
Autorką relacji z warsztatów jest Pani Hanna Maciejewska – studentka II roku Dyplomacji europejskiej i Ekonomii w Kolegium MSI.

Dodane przez: M.P.