gh7

O studiach interdyscyplinarnych w Uniwersytecie Wrocławskim

Studentki i Studenci o studiowaniu w Kolegium MSI

W Kolegium wszystko zależy od studenta i od tego jaki ma pomysł na siebie. Trzeba dobrze sobie to wszystko zaplanować. I bardzo ważna rzecz: trzeba lubić to robić! [J.S.]

W lutym 2025 r. w anonimowej ankiecie Studentki i Studenci Kolegium Międzydziedzinowych Studiów Indywidualnych podzielili się swoimi doświadczeniami i opinią nt. studiów w formule Kolegium MSI:

Kolegium Międzydziedzinowych Studiów Indywidualnych UWr wybrałam/wybrałem ponieważ …

Od początku wiedziałem, że chcę studiować więcej niż jeden kierunek, a oferta KMSI wydawała mi się proponować ciekawe możliwości łączenia studiów na różnych wydziałach. Z perspektywy czasu uważam, że był to właściwy wybór, ponieważ oprócz chodzenia na zajęcia na wielu kierunkach, nauczyłem się również sprawnego poruszania w środowisku akademickim, kreatywności czy odpowiedzialności.

Możliwość samodzielnego tworzenia planu zajęć ponad limitami grup w USOS to niezbędne narzędzie. Nie wyobrażam sobie dziennego studiowania kilku rzeczy bez niezależności, którą daje mi KMSI.

W liceum podejmowałam wiele aktywności i zrezygnowanie z nich w czasie studiów wydawało mi się przygnębiające. Uznałam, że Kolegium MSI pozwala mi pogłębić moje zainteresowania w wielu dziedzinach i będę mogła uczestniczyć w interesujących mnie zajęciach w uniwersytecie.

Do wyboru Kolegium skłoniło mnie polecenie studiów międzydziedzinowych (jako konceptu), które dostałem od nauczyciela w liceum, oraz renoma Uniwersytetu Wrocławskiego.

ght
Studenci Kolegium MSI podczas międzynarodowej konferencji naukowej BEYOND LANGUAGE w 2024 r.

Do wyboru Kolegium skłoniło mnie to, że mogłam połączyć studia humanistyczne (polonistyka) z bardzo ścisłymi (matematyka). Uważam, że był to najlepszy wybór, ponieważ studia w Kolegium pozwalają mi na rozwijanie moich zainteresowań i zdobywanie wiedzy w najszerszy możliwy sposób.

Możliwość studiowania na własnych zasadach i rozwijania wielu zainteresowań… to był najlepszy wybór.

jui

O tym, na czym polega studiowanie w Kolegium Międzydziedzinowych Studiów Indywidualnych Uniwersytetu Wrocławskiego. Jak wsparcie tutora może stać się inspiracją, która poprowadzi do realizacji marzeń. Czy tutor w KMSI to bardziej mentor, motywator, czy życiowy GPS? A może tertium datur? Jak rozwijać się zachowując równowagę między dyscypliną a troską o własny dobrostan. Jak przekraczać granice – i co równie ważne – jak nie zgubić siebie w tym procesie?

O tych wszystkich wyzwaniach, odkryciach i emocjach, jakie towarzyszą studiom interdyscyplinarnym w Uniwersytecie Wrocławskim, rozmawiają w audycji „Na synapsach” :

gh8
Klaudia Sobolewska – studentka Etnologii i Antropologii Kulturowej, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Biologii Środowiskowej oraz Kulturoznawstwa
fg
Jakub Stachurka, student Prawa, Komunikacji wizerunkowej, Historii oraz Projektowania Mediów

Podcast „Na Synapsach” – odcinek poświęcony Kolegium MSI


Największy atut studiowania w formule KMSI to:

„Możliwość chodzenia na takie zajęcia, jakich sobie człowiek tylko zapragnie”.

„Swoboda, różnorodność, ciekawi ludzie, duża autonomia”.

„Zapisy na zajęcia ponad limitami”.

„Indywidualne podejście oraz fajna wspólnota”.

„Społeczność KMSI, wigilie, spotkania”.

„Możliwość poznania studentów oraz profesorów interesujących się różnymi dziedzinami nauki.”

bhu
Obóz adaptacyjny w Karpaczu – wrzesień 2025 r.

„Wolność! Te studia to prawdziwa wolność. Sami jesteśmy kowalami własnego losu, od nas zależy co zrobimy przez ten czas, jak wysoko postawimy sobie poprzeczkę, na czym się skupimy w czasie naszych studiów.”

Indywidualna relacja z tutorem okazała się dla mnie cenniejsza niż całe moduły zajęć. Zamiast mechanicznie uczyć się na pamięć, mogłem rozwijać się pod opieką osoby, która wskazywała mi wartościowe lektury i pomagała kształtować własne zainteresowania badawcze”.

zdjęcie
Immatrykulacja Studentów Kolegium MSI (28 listopada 2024 r.). Fot. Paweł Piotrowski

„Uważam, że Kolegium MSI to jedyna forma studiów, w której student nie jest anonimowy, a jego rozwój intelektualny odbywa się w rzeczywistym dialogu akademickim”.

Studentka / Student Kolegium MSI (2025)

Dodane przez M.P.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER