

„Nie możesz spodobać się wszystkim swoimi postępkami i swoją sztuką. Przypadnij do gustu niewielu”.
Gustav Klimt
Krótka relacja z wizyty na wystawie immersyjnej KLIMT – 11.11.2024
„Artysta musi być zwierciadłem swojego czasu”.
Gustav Klimt (1862–1918)
„Choć miał klasyczne artystyczne wykształcenie, Gustav Klimt postanowił wyłamać się z głównego nurtu i założyć w 1897 roku Stowarzyszenie Artystów Austriackich –Secesja”.
Secesja – od łacińskiego słowa „secessio”, które oznacza „wycofanie się”,„odstąpienie”.
„Gustav Klimt poszukiwał w nowym stylu oderwania od konwencji, wyjścia poza schematy dotychczasowego, akademickiego stylu”.
„Klimt traktował dzieło sztuki jako kategorię czysto estetyczną. Ta jego sztuka symboliczna zaczyna operować linią, dekoracyjnością i działaniem czysto estetycznym”. Były to narodziny modernizmu. Tym samym Gustav Klimt zrewolucjonizował sztukę XX wieku”.
Iwona Danielewicz-Włodarczyk, kustosz w Muzeum Narodowym w Warszawie w rozmowie z Hanną Marią Gizą w audycji „Gustav Klimt i jego fascynacje” (12.07.2012)


Wiedeń wg. Gustava Klimta.
Dekoracja holu głównego teatru Burgetheater w Wiedniu autorstwa Gustava Klimta. Główny obraz przedstawia audytorium w Starym Burgtheater w Wiedniu – śmietankę wiedeńską tamtej epoki. Każdy, kto chciał należeć do tego towarzystwa, chciał znaleźć się na tym obrazie.
WIEDEŃ – jedna z najwspanialszych stolic Europy – miasto bohemy, sztuki i artystów.
„Złota dama. Gustav Klimt i tajemnica wiedeńskiej Mona Lisy” Anne-Marie O’Connor
Nadchodził czas zmian, paradoksów i pogoni za nowoczesnością.
Właśnie wtedy ekscentryczny malarz postanowił ubrać modernistyczny Wiedeń w bizantyjskie złoto.

Sztuka od początku swojego istnienia związana była z immersyjnością.
Dzieło stanowi jedynie szkielet, który w trakcie lektury jest uzupełniany przez odbiorcę.
Odbiorca uzupełnia miejsca niedookreślenia istniejące w utworze, stając się tym samym współtwórcą, który buduje własny system uściśleń w dziele w zależności od swojej fantazji, upodobań czy wrażliwości estetycznej.
Odbiorca w trakcie lektury „dotwarza” utwór, kreuje go za pomocą własnej wrażliwości.
Ewa Mikuła (2018) „O tożsamości zjawiska immersji. Czytelnik w dobie „postpapierowej”


WYSTAWA IMMERSYJNA KLIMT: „umożliwia zanurzenie się w bogate, pełne przepychu kompozycje. Kulminacyjnym punktem wystawy jest sekcja immersyjna, gdzie około 300 dzieł artysty jest dynamicznie prezentowanych na gigantycznych ekranach oraz podłodze. W tej części zwiedzający zanurzą się w spektakularnym widowisku pełnym światła, koloru i dźwięku. Wielkoformatowe obrazy, narracja lektora oraz przepiękna muzyka Zbigniewa Preisnera łączą się, tworząc niezapomniane przeżycie”.
Digitalizacja wzbogaciła sztukę o możliwość wielokanałowego oddziaływania na odbiorcę.
Ewa Mikuła (2018)
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości daje szansę na stworzenie sensorycznej, responsywnej przestrzeni, w której odbiorca przestaje tylko przyjmować, ale zaczyna także tworzyć dzieło interaktywne.
Ewa Mikuła (2018)

Czy immersyjności sztuki należy łączyć jeszcze z przeżyciem estetycznym czy już tylko z technologią?
Czy immersyjność przejęła obszar sztuki dotąd zarezerwowany dla muzeów i galerii?
Czy muzealne sale charakteryzuje już tylko statyczność, a wiszące na ścianach płótna ograniczają ramy?
Czy im więcej, im intensywniej – tym lepiej?
Czy wystawy immersyjne to tylko atrakcyjna manifestacja technologii cyfrowych, czy wytwór kultury, który nie zakłada użycia wyobraźni?
Czy to przykład sztuki jakiej odbiorca „dotwarza”?

„Nie możesz spodobać się wszystkim swoimi postępkami i swoją sztuką. Przypadnij do gustu niewielu”. Gustav Klimt
Nawet jeśli zanurzymy się w cyberprzestrzeń, która oddziałuje na nasz wzrok, słuch, daje nam możliwość komunikacji głosowej, poruszania się, niekiedy nawet imituje smaki czy zapachy —wciąż nie będziemy mieli zapewnionych realistycznych odczuć dotykowych, pozostaną one jedynie w sferze naszych wyobrażeń.
Ewa Mikuła (2018)
Ludzka wyobraźnia jeszcze długo będzie zajmować ważne miejsce w procesie obcowania ze sztuką.
Ewa Mikuła (2018)
Ten świat jest tylko płótnem dla naszej wyobraźni
Henry David Thoreau


W świat sztuki Gustava Klimta zanurzyła się 11.11.2024 Monika Piechota na Wystawie Immersyjnej KLIMT, którą można oglądać do 22 grudnia 2024 r. w Instytucie Automatyki Systemów Energetycznych (obok Hali Stulecia).