obraz 1
Fot. Monika Piechota. Wystawa immersyjna KLIMT 11.11.2024
obraz 11
Fot. Monika Piechota. Wystawa immersyjna KLIMT 11.11.2024

Nie możesz spodobać się wszystkim swoimi postępkami i swoją sztuką. Przypadnij do gustu niewielu”.
Gustav Klimt


Krótka relacja z wizyty na wystawie immersyjnej KLIMT – 11.11.2024

Artysta musi być zwierciadłem swojego czasu”.
Gustav Klimt (1862–1918)

„Choć miał klasyczne artystyczne wykształcenie, Gustav Klimt postanowił wyłamać się z głównego nurtu i założyć w 1897 roku Stowarzyszenie Artystów Austriackich –Secesja”.

Secesja – od łacińskiego słowa „secessio”, które oznacza „wycofanie się”,„odstąpienie”.

„Gustav Klimt poszukiwał w nowym stylu oderwania od konwencji, wyjścia poza schematy dotychczasowego, akademickiego stylu”.

„Klimt traktował dzieło sztuki jako kategorię czysto estetyczną. Ta jego sztuka symboliczna zaczyna operować linią, dekoracyjnością i działaniem czysto estetycznym”. Były to narodziny modernizmu. Tym samym Gustav Klimt zrewolucjonizował sztukę XX wieku”.

Iwona Danielewicz-Włodarczyk, kustosz w Muzeum Narodowym w Warszawie w rozmowie z Hanną Marią Gizą w audycji „Gustav Klimt i jego fascynacje” (12.07.2012)

obraz 13
Fot. Monika Piechota (11.11.2024). Fragment obrazu Gustava Klimta (1989) „Pallas Atena”. Oryginał obrazu znajduje się w Muzeum Wiedeńskim.

obraz 2
Fot. Monika Piechota (11.11.2024)

Wiedeń wg. Gustava Klimta.
Dekoracja holu głównego teatru Burgetheater w Wiedniu autorstwa Gustava Klimta. Główny obraz przedstawia audytorium w Starym Burgtheater w Wiedniu – śmietankę wiedeńską tamtej epoki. Każdy, kto chciał należeć do tego towarzystwa, chciał znaleźć się na tym obrazie.

WIEDEŃ – jedna z najwspanialszych stolic Europy – miasto bohemy, sztuki i artystów.
Nadchodził czas zmian, paradoksów i pogoni za nowoczesnością.

Właśnie wtedy ekscentryczny malarz postanowił ubrać modernistyczny Wiedeń w bizantyjskie złoto.

„Złota dama. Gustav Klimt i tajemnica wiedeńskiej Mona Lisy” Anne-Marie O’Connor
obraz 3
Fot. Monika Piechota (11.11.2024). Fragment obrazu Gustava Klimta (1906) pt. (pol.) „Portret Fritzy Riedler”. Nie istnieje żaden fotograficzny portret, który zachowałby wizerunek Fritzy Riedler. Gustav Klimt uwiecznił ją w swoim atellier przy Josefstadter Strasse ([z:] wystawy immersyjnej KLIMT).

Sztuka od początku swojego istnienia związana była z immersyjnością.

Dzieło stanowi jedynie szkielet, który w trakcie lektury jest uzupełniany przez odbiorcę.

Odbiorca uzupełnia miejsca niedookreślenia istniejące w utworze, stając się tym samym współtwórcą, który buduje własny system uściśleń w dziele w zależności od swojej fantazji, upodobań czy wrażliwości estetycznej.

Odbiorca w trakcie lektury „dotwarza” utwór, kreuje go za pomocą własnej wrażliwości.

Ewa Mikuła (2018) „O tożsamości zjawiska immersji. Czytelnik w dobie „postpapierowej”

obraz 4
Fot. Monika Piechota (11.11.2024). Widoczny na ekranie fragment obrazu Gustava Klimta „Tod und Leben” [Śmierć i życie] – obraz olejny namalowany w latach 1908–1915 lub 1908–1916. Obecnie znajduje się w Muzeum Leopoldów w Wiedniu.

obraz 5
Fot. Monika Piechota (11.11.2024)

WYSTAWA IMMERSYJNA KLIMT: „umożliwia zanurzenie się w bogate, pełne przepychu kompozycje. Kulminacyjnym punktem wystawy jest sekcja immersyjna, gdzie około 300 dzieł artysty jest dynamicznie prezentowanych na gigantycznych ekranach oraz podłodze. W tej części zwiedzający zanurzą się w spektakularnym widowisku pełnym światła, koloru i dźwięku. Wielkoformatowe obrazy, narracja lektora oraz przepiękna muzyka Zbigniewa Preisnera łączą się, tworząc niezapomniane przeżycie”.

Digitalizacja wzbogaciła sztukę o możliwość wielokanałowego oddziaływania na odbiorcę.
Ewa Mikuła (2018)

Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości daje szansę na stworzenie sensorycznej, responsywnej przestrzeni, w której odbiorca przestaje tylko przyjmować, ale zaczyna także tworzyć dzieło interaktywne.
Ewa Mikuła (2018)

obraz 6
Fot. Monika Piechota (11.11.2024)

Czy immersyjności sztuki należy łączyć jeszcze z przeżyciem estetycznym czy już tylko z technologią?

Czy immersyjność przejęła obszar sztuki dotąd zarezerwowany dla muzeów i galerii?

Czy muzealne sale charakteryzuje już tylko statyczność, a wiszące na ścianach płótna ograniczają ramy?

Czy im więcej, im intensywniej – tym lepiej?

Czy wystawy immersyjne to tylko atrakcyjna manifestacja technologii cyfrowych, czy wytwór kultury, który nie zakłada użycia wyobraźni?

Czy to przykład sztuki jakiej odbiorca „dotwarza”?

obraz 7
Fot. Monika Piechota (11.11.2024)

 
Nie możesz spodobać się wszystkim swoimi postępkami i swoją sztuką. Przypadnij do gustu niewielu”. Gustav Klimt

Nawet jeśli zanurzymy się w cyberprzestrzeń, która oddziałuje na nasz wzrok, słuch, daje nam możliwość komunikacji głosowej, poruszania się, niekiedy nawet imituje smaki czy zapachy —wciąż nie będziemy mieli zapewnionych realistycznych odczuć dotykowych, pozostaną one jedynie w sferze naszych wyobrażeń.
Ewa Mikuła (2018)

Ludzka wyobraźnia jeszcze długo będzie zajmować ważne miejsce w procesie obcowania ze sztuką.
Ewa Mikuła (2018)

Ten świat jest tylko płótnem dla naszej wyobraźni

Henry David Thoreau
obraz 8
Fragment obrazu Gustava Klimta „Tod und Leben” [Śmierć i życie] – obraz olejny namalowany w latach 1908–1915 lub 1908–1916. Obecnie znajduje się w Muzeum Leopoldów w Wiedniu.
Fragment audiowizualny z wystawy immersyjnej KLIMT z muzyką Zbigniewa Preisnera.
obraz 15
Fot. Monika Piechota (11.11.2024)

W świat sztuki Gustava Klimta zanurzyła się 11.11.2024 Monika Piechota na Wystawie Immersyjnej KLIMT, którą można oglądać do 22 grudnia 2024 r. w Instytucie Automatyki Systemów Energetycznych (obok Hali Stulecia).

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER