
SYMPOZJUM TUTORINGU w Uniwersytecie Wrocławskim – 17 października 2024 r.
Druga edycja otwartego Uniwersyteckiego Sympozjum Tutoringu we Wrocławiu

Gdybyśmy – oni i my – mieli takie same poglądy,
wszystko by szło jak po maśle,
ale oni inaczej zapatrują się na życie niż my,
a my inaczej niż oni (…)
Alan Sillitoe (1959)
PROCES
Tutoring to proces oparty na wzajemnej współpracy i zaangażowaniu – proces wymagający czasu i odpowiednich rezerw energii. Proces wymagający odpowiedniego przygotowania.
Nie ma podręcznikowego wariantu tutoringu, Akademia Tutoringu nie podaje gotowych rozwiązań, ale oferuje narzędzia, które pozwolą wypracować poszukiwane rozwiązania. Cały proces rozpoczyna się od poznania siebie, swoich możliwości i zdolności.
PROGRAM
Rozwój, zdobywanie wiedzy i umiejętności, określenie wartości i priorytetów, wyznaczanie celów i podejmowanie decyzji i odpowiedzialności za nie wymaga treningu i wsparcia zarówno po stronie tutora jak i tutoranta. Tutoring to wyzwanie dla długodystansowców. Czy każdy może przebiec ten maraton? Na to i wiele innych pytań odpowie podczas tegorocznej edycji otwartego SYMPOZJUM TUTORINGU w Uniwersytecie Wrocławskim Pan Profesor Jerzy Andrzej Żołądź – tutor i współtwórca sukcesu Adama Małysza, ekspert w dziedzinie fizjologii wysiłku, sportu i adaptacji człowieka do wysiłku fizycznego.
Dobra i skuteczna komunikacja, jasny przekaz to klucz do udanej współpracy w tutoringu, a jednocześnie największe wyzwanie. Kompetencje socjo-komunikacyjne i organizacyjne są w tej relacji niezwykle ważne. Pan Paweł Jaskólski – magister archeologii, pasjonat zamków krzyżackich i popularyzator nauki, udowodni, że nauka może być skutecznie komunikowana. Podczas warsztatów zatytułowanych „Proste eksperymenty w komunikacji naukowej i tutoringu” uczestnicy warsztatów będą mieli okazję do zastanowienia się na tym:
- w jaki sposób uproszenia wpływają na zrozumienie złożonych zagadnień w edukacji i popularyzacji nauki,
- czy uproszczenia są kluczem do zrozumienia, czy też pułapką, która prowadzi do przekłamań i błędnych wniosków,
- jakie narzędzia i eksperymenty umożliwiają łatwiejszą nawigację w świecie nauki.
HARMONOGRAM Sympozjum Tutoringu:
Kiedy: 17 października 2024 (czwartek)
Gdzie: Sala Oratorium Marianum, plac Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław
9.00–13.30 – mgr Paweł Jaskólski (Heweliusze Nauki): warsztaty o skutecznej komunikacji w nauce i tutoringu pt.: „Proste eksperymenty w komunikacji naukowej i tutoringu”;
13.30–14.50 – przerwa obiadowa;
15.00 – 16.30 –prof. dr hab. Jerzy A. Żołądź (Katedra Fizjologii Wysiłku i Bioenergetyki Mięśni Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum): wykład o długodystansowym wymiarze/walorze tutoringu pt.: „Czy każdy zdrowy człowiek może przebiec maraton?”
BIOGRAMY TUTORÓW
Jerzy Andrzej Żołądź – pełni funkcję kierownika Katedry Fizjologii Wysiłku i Bioenergetyki Mięśni, Wydziału Nauk o Zdrowiu, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego naukowe zainteresowania koncertują się wokół zagadnień dotyczących fizjologii wysiłku, fizjologii sportu, ze szczególnym uwzględnieniem energetyki mięśni, przyczyn ich zmęczenia oraz adaptacji organizmu człowieka do wysiłku fizycznego. Stopień naukowy doktora uzyskał w AWF w Krakowie oraz w Frije Universiteit Amsterdam (Holandia). Odbył szereg staży zagranicznych między innymi w Maastricht University (Holandia), Frije Universiteit Amsterdam (Holandia), Copenhagen University (Dania), University College London (UK), Odense University (Dania) oraz w Institute of Bioimaging and Molecular Physiology, Consiglio Nationale delle Ricerche, Milano, (Włochy). Autor ponad 100 artykułów naukowych. Przez trzy lata pracował z 60-osobowym zespołem światowych ekspertów nad podręcznikiem „Muscle and Exercise Physiology”, prezentującym największe dokonania naukowe z zakresu fizjologii mięśni i wysiłku fizycznego. Podręcznik ten wydany przez Academic Press, Elsevier, London, dystrybuowany jest do wszystkich ważniejszych uniwersytetów na świecie. Jest członkiem zwyczajnym The Physiological Society (London). Współtwórca sukcesu Adama Małysza

Jerzy Andrzej Żołądź – profesor nauk o kulturze fizycznej, tutor i współtwórca sukcesu Adama Małysza
Fot. archiwum prywatne

Paweł Jaskólski – archeolog, popularyzator nauki, animator, trener, eksperymentator i doświadczalnik
Fot. archiwum prywatne
Paweł Jaskólski – z wykształcenia – archeolog, zajmujący się głównie archeologią doświadczalną, archeozoologią i zamkami krzyżackimi. Z zawodu – popularyzator nauki. Przez prawie 10 lat współpracował z Centrum Nauki Kopernik jako animator, demonstrator Grupy Pokazowej, trener i twórca scenariuszy. Współzałożyciel zespołu Heweliusze Nauki, gdzie prowadzi pokazy, wykłady i warsztaty. Laureat konkursu Popularyzator Nauki 2019, organizowanego przez serwis PAP Nauka w Polsce i MNiSW. Zdobywca 3. nagrody konkursu „Science Me! 2018”. Występował na festiwalach naukowych w Bułgarii, Estonii, Gruzji, na Malcie, w Niemczech, Polsce, Serbii, Słowenii, Szwajcarii i we Włoszech.